Markaryd Calling 190306 En kväll med passion och driv

15/03/2019

En kväll med passion och driv!

I mars var det dags för Peje Johansson och Markaryd Calling på Ekebacken igen. Temat  var ”Fotboll & Resor” men handlade framför allt om passionerat ledarskap.

Kvällens huvudfråga; hur är det möjligt att lilla Vittsjö kan ha ett elitfotbollslag år efter år och hur kan en resebyrå i Ljungby överleva i näthandelns tidsålder?

Vittsjö GIK i högsta eliten

erika Nilsson_cr

Kvällens rookie, Erika Nilsson, sportchef i allsvenska Vittsjö GIK och stor fotbollsentusiast gjorde entré till tonerna av den nya kamplåten som Peps Persson medverkar på.

–          Peps har bara sett två fotbollsmatcher i sitt liv, när han var 15 år, så han är inte det minsta sportintresserad. Däremot har han en stor kärlek till bygden och gillar att stötta ”lillebror” som möter de stora drakarna. Så när han hörde talas om kamplåten var han med direkt, sa Erika.

 

 

Vittsjö gör i år sin sjunde säsong i högsta ligan, något som borde vara omöjligt i en ort med 1.800 invånare.

–          Man kommer långt med passion och engagemang. Från början var det många av bygdens talanger som hade framgång men efterhand har vi lyckats värva bra spelare som sätter värde på vår omtanke och entusiasm.

–          Vi har också många sponsorer som är nödvändiga till alla de kostnader som uppstår. Men vi vill ha fler, så nya är välkomna, sa Erika med ett leende.

Erika som kommer från Tånneryd utanför Markaryd började sin fotbollskarriär hemma på gräsmattan och var sedan med i MIF’s damlag. Hon började följa Vittsjös framgångar, har stort ideellt engagemang och ger nu allt för sitt Vittsjö GIK.

–          Jag gillade också att höra anledningen till damlagets start; det var eldsjälen Kalle som på en  avslutningsfest sa på skoj att ”det är för litet kvinnor med på festen så vi startar ett damlag”!

 

Populäraste resebyrån inom Resiakoncernen

 

Ann-Sofie Koch från Ljungby är den sanna entreprenören som framgångsrikt driver egna företaget Resia i Ljungby med stor passion och alltid med kunden i centrum.

annsofie koch

–          Allting började med att mina föräldrar köpte en buss när det var högeromläggning 1967 och kunderna ville åka på resor, berättar Ann-Sofie.

–          Dom startade Kochs resebyrå och jag och min bror växte mer eller mindre upp i bussen och fick se Italien, Österrike, norra Sverige etc vilket var mycket spännande såklart. Vi fick också lära oss att hjälpa till med allt från städning till kaffeservering.

Det var nog där som Ann-Sofie lärde sig vikten av kundvård vilket är ett kännetecken för Resia i Ljungby. Byrån har vunnit många utmärkelser och sticker ut i koncernen som den som nästan alltid får högsta betyg.

Många undrar över hur en lantortsresebyrå kan överleva med all näthandel som finns idag även inom reseindustrin. Många bokar ju själva sina biljetter.

–          Vi har faktiskt en ökande kundkrets som sätter värde på personlig service och den trygghet som därmed finns under resan. Jag är inte orolig för framtiden utan tror att det alltid finns plats för fysiska affärer, men det gäller att ”vara på tårna” och aldrig slappna av.

Det blev nästan litet andäktig stämning när Ann-Sofie berättade om kärleken till kunden, bortkopplandet av Jante och stoltheten över sitt företag.

–          Jag arbetar många timmar om dygnet och är alltid uppkopplad om någon kund har problem i en annan tidszon men det känns inte uppoffrande om man vet att kunden får det bra. Vi har bägge nytta av det i längden.

Peje avslutade med en fråga till Ann-Sofie; om man som helt oerfaren resenär beställer en resa, vad föreslår du?

–          London, där finns allt – musicals, historiska byggnader, museum, folkliv etc avslutade ”Queen of Travel”.

© Tillväxt Markaryd AB